март, 2012

Приеха Областна стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата в област Шумен

Областна стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на територията на област Шумен за периода 2012-2020 година беше приета на заседание днес на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата. Документът е разработен в изпълнение на решение на Министерски съвет, съобразно принципите и направленията, заложени в Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата в страната. Целите, заложени в стратегията, са намаляване на броя на загиналите при пътно-транспортни произшествия с 50% и намаляване на тежко ранените с 20%. Стратегията е насочена към всички участници в движението, като акцент е поставен на най-рисковите категории-деца, пешеходци, велосипедисти,мотоциклетисти и нови водачи на автомобили, каза председателстващият комисията заместник областният управител Ивайло Илиев. Предвидени са редица мерки за подобряване безопасността на движението, сред които са провеждане на информационни кампании, изграждане на велосипедни алеи, засилен контрол по спазване правилата за движение, създаване на безопасна пътна инфраструктура. В плана за  действие до 2013 година, който същи приеха членовете на комисията, е заложено подновяване на хоризонталната маркировка, поддържане на крайпътните зони, осигуряване на добра видимост и осветление на улиците. Предвиждат се строителство и ремонт на пътища, изграждане на кръгови кръстовища и на светофарни уредби. По думите на директора на Областно пътно управление-Шумен Димитър Ковачев през следващите години ще бъдат рехабилитирани около 250 км от общо 560 км републикански пътища на територията на област Шумен. Главен инспектор Радослав Георгиев, началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР-Шумен, отчете намаляване на жертвите при пътно-транспортни произшествия през последните години. През 2011 година загиналите са 14 души, докато през 2010-техният брой е бил 19. От началото на тази година смъртният случай е само един. Обобщените данни за периода 2006-2011 година показват, че на територията на област Шумен при катастрофи са загубили живота си  109 души, 738 са получили различни леки и тежки наранявания.

Областният управител Димитър Александров инициира среща във връзка с началото на поливния сезон в област Шумен

Поливният сезон в област Шумен тази година ще започне с един месец по-рано в сравнение с миналата година. Това стана ясно на среща днес между земеделски производители и представители на „Напоителни системи” ЕАД, инициирана от областния управител Димитър Александров. От дружеството се ангажираха да направят всичко възможно с наличните средства и ресурси след 15 април водата да бъде пусната. За „Напоителни системи” основният проблем остава загубата на вода по трасето. За 2011 г. при източени от язовир Тича за напояване 26 млн. куб. вода, от земеделските стопани са били ползвани около 270 000 куб. вода, каза главният инженер на „Напоителни системи” ЕАД-клон Черно море Даниела Янкова. По думите й основният канал за напояване не е ремонтиран повече от 15 години и загубите по трасето са огромни. Управителят на „Напоителни системи” ЕАД- клон Черно море инж. Васил Койчев увери стопаните, че въпреки проблемите, съоръженията ще бъдат подготвени за напояване, но предупреди, че производители с неплатени задължения за поливна вода, тази година няма да се ползват от услугата. Дружеството е в готовност да започне веднага сключване на договорите с ползвателите, уточни инж. Юлиян Вълчев, ръководител ХТР-Шумен в „Напоителни системи” ЕАД, като те ще бъдат на цени от миналата година- 23 ст. на куб. м. за гравитачна вода без ДДС. При евентуална промяна в цените от страна на Министерството на земеделието и храните, договорите ще бъдат променени единствено в тази им част.

Стартира процедурата за попълване на националната система „Живи човешки съкровища – България 2012”

Министерството на културата съвместно с Българската академия на науките стартират процедура за попълване на Националната система „Живи човешки съкровища – България 2012″. Актуализацията се извършва на две години, като процедурата преминава през два етапа – регионален и национален. Могат да кандидатстват автентични дейности, занаяти и умения, като право на номинации имат народните читалища, като най-стари културни институции, представени в почти всяко селище на България, както и местните музеи. Всички необходими документи за участие и организиране на процедурата са на официалната интернет страница на Министерството на културата.

На регионално ниво кандидатурите ще се приемат в Областна администрация-Шумен до 20 април. За тяхното оценяване ще бъдат създадена експертна комисия, в която ще бъдат включени представител на регионалния музей, местен краевед, както и национален експерт от Института за етнология и фолклористика с етнографски музей при БАН. Работата на комисиите в цялата страна трябва да приключи до края на месец май. През юни национална експертна комисия, назначена от министъра на културата, ще обсъди и оцени 28-те регионални кандидатури и ще предложи до пет от тях пред Националния съвет за нематериално културно наследство. Тяхното обявяване и награждаване е предвидено за 24 юни в Министерството на културата.

Националната кампания стартира през 2002 година. Три години по-късно е създаден и сайт, на който има богата информация за културните традиции на почти всяко населено място в страната.

Заместник областният управител Ивайло Илиев участва в информационна среща по проект на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия

Областна администрация-Шумен беше домакин на информационна среща по проект „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия”, който се реализира от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия по Оперативна програма “Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013″. Проектът е стартирал на 22 април 2010 г. и ще продължи в рамките на 36 месеца с бюджет от 14 007 604 евро. Целта на проекта е укрепване и разширяване на присъствието на българските предприятия на европейския и на световния пазар и ефективно използване на предимствата на европейския пазар от българските фирми. „Разчитаме на интерес от страна на бизнеса, особено в специализираните семинари, които ще бъдат предназначени за конкретни нужди“, коментира Владимир Минев, началник на сектор в Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Той информира представителите на бизнеса за възможностите и условията за участие на българските фирми в специализирани международни изложби и панаири, бизнесмисии в държавите на Европейския съюз и в трети страни, обучителни, информационни и специализирани семинари, насочени към развиване на външнотърговски умения и представяне на външни пазари на българските предприятия, безплатно регистриране и получаване на информация, предоставяна на разработения по проекта Национален експортен портал. Националният експортен портал www.export.government.bg поддържа база данни на български предприятия с експортен потенциал. Той разширява обхвата и обема на предоставяните услуги от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия за интернационализацията на родните фирми, осигурява им достъп до актуална и полезна информация, подобрява експортната визия на България на европейския и на световния пазар, създава онлайн възможности за търсене на бизнеспартньори. До момента в рамките на проекта са организирани и проведени национални участия в 65 международни панаира и специализирани изложби, в които своята продукция са представили 610 предприятия.

Намаляват фалшивите обаждания на телефон 112

Намалява броят на злонамерените обаждания на спешния телефон 112. Това стана ясно на среща днес на областния управител Димитър Александров с директора на Областна дирекция на МВР-Шумен комисар Любомир Христов, на която беше обсъдена работата на системата за спешни повиквания. На разговорите присъстваха директорът на Районния център 112 във Варна Никола Вълев и заместник директорът на ОДМВР-Шумен Захари Захариев. По-малкото случаи на неверни и заблуждаващи обаждания са дължат на факта, че всички сигнали се проверяват и едва тогава се изпращат екипите, има и санкционирани недобросъвестни граждани. 5% от всички обаждания са дело на деца, които се обаждат на телефон 112, за да се пошегуват. В тези случаи е важно да се знае, че по този начин се заема линията и се пречи на някой, който действително се нуждае от помощ, да се свърже с телефон 112.

За 2011 година общият брой обаждания към Единния европейски номер за спешни повиквания /ЕЕНСП/ за област Шумен е 40 332. Статистиката на Районен център 112 Варна за обслужване на повикванията към спешния телефон сочи, че 9384 от обажданията са насочени към Центъра за спешна медицинска помощ,  4874- към Областна дирекция на полицията,  925 – към ОУ „Пожарна безопасност и защита на населението”, а 1043 от обажданията са насочени към общините с предпоставки за инциденти от компетенцията на местната администрация. Седмично на спешния телефон в Районен център 112 Варна се получават около 1300 телефонни обаждания.

До края на месец септември 2011 година функционираха спешните телефони 150, 166 и 160. От 1 октомври обажданията на тях се пренасочват към телефон 112 и оттам се насочват към съответните институции.

 

Заместник областният управител Ивайло Илиев участва в честването в Шумен на 67-годишнината от Дравската епопея

Заместник областният управител Ивайло Илиев присъства на тържественото честване на 67-годишнината от Дравската епопея, организирано пред Паметника на загиналите във войните шуменци от община Шумен, командването на Военен гарнизон – Шумен и Съюзът на ветераните от войните. „Нисък поклон пред ветераните, които днес са тук между нас. Тях Господ опази от огнения ад на войната, но само те знаят цената на глада, разрухата, страха, жертвите, цената на мира. Този ден  най-добре свързва величието на техния подвиг с вярата, че докато съдбата на Отечеството е в ръцете на българи като тях, то няма да загине“, каза в словото си полк. инж. Митко Йоцов, началник на Военен гарнизон – Шумен. Той изтъкна, че в мисиите ни по света българските войни по сила, вярност и твърдост не отстъпват пред никого, записвайки името българско сред първите в строя на демократичните народи. Дравската епопея продължава  от 6 до 22 март 1945 г. В двуседмичните боеве се сражават на живот и смърт героите на 3-та Балканска дивизия и 11-а пехотна дивизия. В знак на почит към героите, пред паметника на загиналите във войните шуменци бяха поднесени венци и цветя.

Областна администрация-Шумен се включи в инициативата „Мениджър за един ден”

В рамките на инициативата „Мениджър за един ден” на фондация „Джуниър Ачийвмънт” областният управител Димитър Александров и заместник областните управители Ралица Тодорова и Ивайло Илиев разговаряха днес с ученици от СОУ „Панайот Волов”- Шумен. Дванадесетокласниците Христомира Влайкова и Георги Герчев, които се обучават в паралелка с профил „Предприемачество и бизнес”, се запознаха с правомощията на областния управител и с особеностите в работата на администрацията.

Целта на инициативата „Мениджър за един ден”, която се провежда за 11-и път в страната ни, е да създаде условия за реално участие на младите хора в работната атмосфера в бизнеса и управлението. Всяка година в над 100 страни от цял свят по инициатива на „Джуниър Ачийвмънт” лидери от всички сфери на обществения живот се обединяват, за да предадат своите умения и натрупан опит на младите хора.

Експерти искат криминализиране на нелегалните превози

Проблемите с нелегалните превози на територията на област Шумен обсъдиха на заседания днес в Областна администрация-Шумен членовете на Областната транспортна комисия и на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата. Според експертите този проблем съществува от години, но съгласно сега действащата нормативна уредба този вид нарушения се доказват изключително трудно. Членовете на комисиите се обединиха около становището, че е необходимо тази дейност да бъде криминализирана чрез законодателни промени, като предложенията за такива ще бъдат направени чрез съдействието на областния управител Димитър Александров.

На заседанието на Областната транспортна комисия представителите на общините от област Шумен информираха за решаването на проблемите във връзка с изтекли договори с превозвачи по утвърдените маршрутни разписания от  общинските транспортни схеми.

Пред членовете на Областната комисия по безопасност на движението по пътищата главен инспектор Радослав Георгиев, началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР-Шумен, представи Стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на територията на област Шумен за периода 2011-2020г. Документът е изготвен въз основа на приетата Национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата, съгласно решение на Министерски съвет от 22 декември миналата година.Основната цел, заложена в стратегията, е намаляване на жертвите на пътнотранспортните произшествия. Предвидени са действия за ограничаване и намаляване на нарушенията, свързани с превишената и несъобразена скорост на пътя, подобряване на пътната инфраструктура, работа с всички участници в движението по пътищата. През 2011г. в област Шумен при пътно-транспортни произшествия са загинали 14 души, а през 2010г. жертвите са били 19.

Областният управител Димитър Александров участва в редовно заседание на Регионалния съвет за развитие в Североизточен район

На 15.03.2012 г. от 10.00 ч. в хотелски комплекс „Изида” – гр. Добрич бе проведено редовно заседание на Регионалния съвет за развитие (РСР) в Североизточен район (СИР), свикано и ръководено от г-н Желязко Желязков – областен  управител на Област Добрич, в качеството му на Председател на Регионалния съвет за развитие в Североизточен район за периода 01.01.2012 г. – 30.06.2012 г.

На заседанието с право да гласуват и вземат решения присъстваха 26 членове на  РСР СИР – представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на финансите, Министерството на околната среда и водите, Министерството на земеделието и храните, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията,  областните управители на областите, включени в Североизточен район, представители на общините от района и представители на представителните организации на работодателите, работниците и служителите на национално равнище.

Заседанието бе открито и ръководено от председателя г-н Желязко Желязков,  който съгласно приетия дневен ред направи официално представяне на обновения състав на Регионалния съвет за развитие в Североизточен район, предвид настъпилите промени в изпълнителната власт, след проведените през м. октомври 2011 г. избори за местна власт. За заместник-председател на съвета беше избрана г-жа Детелина Николова – кмет на община Добрич

Обсъдени и приети бяха промени в списъка на представителите на РСР СИР и техните заместници в Комитетите за наблюдение на Националната стратегическа референтна рамка /НСРР/ и на Оперативните програми /ОП/, съфинансирани от фондовете на Европейския съюз. Актуализацията на този списък се налага поради настъпилите персонални промени в изпълнителната власт, след последните местни избори. Управляващите органи на НСРР и ОП ще бъдат писмено информирани за новоизбраните представители от председателя на РСР, със съдействието на Секретариата на съвета. Членовете на съвета обсъдиха и приеха  проекта на Годишна индикативна програма за основните приоритети и дейности в работата на РСР СИР  през 2012 година. Съгласно нормативната уредба проектът бе подготвен от областните управители на област Добрич и област Шумен, които председателстват на ротационен принцип РСР в СИР през настоящата година.

На вниманието на присъстващите беше представен проектът на Актуализирания документ на Областната стратегия за развитие на Област Търговище 2011-2015 г., който според нормативните изисквания беше обсъден и съгласуван на заседанието на РСР СИР.

Акцент в работата на съвета бяха гласуваните решения относно подобряване на  координационните механизми на взаимодействие в съвместната работа на РСР, неговия Секретариат и органите за управление на регионалното развитие на областно ниво  -Областните съвети за развитие. Целта е по-пълно оценяване на напредъка по постигане на целите и приоритетите на РПР СИР, чрез осигуряване на навременна информация за изпълнението и оценката на Областните стратегии за развитие /ОСР/ , за Годишните доклади за изпълнението на Общинските планове за развитие /ОПР/, в т.ч., за завършени или в процес на осъществяване ключови проекти на територията на общините в района.

Изпълнението на тези решения e свързано с цялостния процес на планиране, програмиране, финансиране, наблюдение и оценка на регионалното развитие в Североизточен район, отнасящ се до всички органи на управление на регионалното развитие и системата от документи за стратегическо планиране.

Във връзка с подготовката на Работна програма за 2012 г. по Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз, председателят запозна присъстващите с пакет от конкретни комуникационни инициативи и дейности, изготвен въз основа на направените по този повод предложения от страна на 4-те областни администрации в СИР.  Обобщените предложения за СИР са представени в Министерство на външните работи, за да се включат като част от заложените инициативи и дейности при разработване на Националния план с индикативен бюджет за тяхното изпълнение. Предвидените дейности за изпълнение  на основните цели и приоритети на   Комуникационната стратегия  отговарят на  предизвикателствата от членството ни в ЕС и са насочени към повишаване информираността на РСР СИР, популяризиране на потенциала на Североизточен район, утвърждаване на положителния образ на страната като отговорен и лоялен политически и икономически партньор и популяризиране на българската култура чрез активно присъствие в европейското културно многообразие.

На заседанието бяха представени определените представители на РСР СИР, които са включени в състава на работната група за разработване на Договора за партньорство с ЕС за следващия програмен период 2014-2020 г. Работната група се създава в изпълнение на Постановление № 5 на Министерски съвет от 18.01. 2012 г., с цел разработване на новите стратегически и програмни документи на Република България за управление на средствата от фондовете по Общата стратегическа рамка на Европейския съюз. Едни от основните задачи на тази работна група са да осъществява хоризонтална координация по съдържанието на програмите, за да се избегне припокриване на мерките в тях, да следи за спазване принципа на допълняемост на националните средства със средствата на ЕС, да актуализира Договора за партньорство в съответствие с настъпили промени в Европейското законодателство.

 

Областна администрация организира среща относно реализацията в област Шумен на социални проекти за деинституционализацията на грижата за деца

Работна среща за координация на дейностите в област Шумен по реализацията на проекти на Министерството на труда и социалната политика за деинституционализацията на грижата за деца и за подкрепа на децата и семействата организира Областна администрация-Шумен. На този етап в страната се изпълняват три проекта, като те са част от дейностите по Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България” и План за действие за изпълнението й, приети от Министерски съвет през 2010 г. Ролята на местните власти е от изключително значение в този процес, не само за изпълнението на самите проекти, по които общините са бенефициенти и партньори, но и с оглед осигуряване на устойчивост и прилагане на иновативни подходи в социалната сфера на местно ниво.

По проект „Детство за всички” в област Шумен работят активно общините Шумен и Нови пазар, коментира директорът на Регионалната дирекция „Социално подпомагане“ Драгомир Янков.Той допълни, че в община Шумен предстои да бъдат изградени три центъра за настаняване от семеен тип, а в община Нови пазар-два такива центъра и едно защитено жилище. Всеки от центровете ще е с капацитет от 12 места, а защитеното жилище ще е с 8.

При реализацията на другия проект- „И аз имам семейство приоритет е помощта за бебета и деца до 3 години, настанени в специализирани институции, както и децата с увреждания. В национален мащаб в проекта са включени 82 общини, като от област Шумен одобрените общини са Шумен и Нови пазар. В двете общини вече са сформирани екипи за управление, предстоят обучения на социалните работници, които ще работят. В проекта е заложено прилагането на нов модел на доброволна, професионална и заместваща приемна грижа, като се акцентира върху развитие на услугата на общинско ниво.

Целта на третия проект- за социално включване, е подобряване на училищната готовност на децата с ниски доходи и на децата с увреждания до седем годишна възраст, повишаване на общото благосъстояние на децата в България и разширяване на обхвата на услугите, свързани с грижите за тях. Услугите в проекта са насочени към формиране и развитие на родителските умения, ранна интервенция на увреждания при децата до седем годишна възраст чрез обучение и медицински персонал, намаляване таксата на детска ясла и интеграция на децата в детските градини и предучилищните групи. През 2011 г. одобрение за финансиране са получили общо 33 общини в страната, сред които е и община Шумен. Проектът на общината е на стойност 1 600 000 лв. за изграждане на Общностен център за деца и семейства в бившето училище „Гео Милев”. Очаква се ремонтните дейности да приключат до месец юни, след което той да започне своята дейност